Søk Liv laga - utviklingsmidler fra 1. juli 2024

Lurøy kommune har en søkbar tilskuddsordning knyttet til prosjektet “Lurøy, liv laga i nye daga”.  Midlene er søkbare fra 1. juli 2024.

Midlene skal bidra til å realisere de gode ideene som kan bidra til at vi når formålet til Liv laga-prosjektet og Lurøy kommune om å være et attraktivt lokalsamfunn og et godt sted å bo.

De som kan søke midler er i første omgang lokale lag, foreninger og bolystgrupper. Dersom det i Liv laga- prosjektet utvikles felles/samarbeidsprosjekter, kan også disse samarbeidsgruppene søke på Liv laga -utviklingsmidler.

Hvem kan søke?

Lokale lag, foreninger og bolystgrupper kan søke om midler.

Fellesprosjekter eller samarbeidsprosjekter i Liv Laga- prosjektet kan også søke om midler.

Områder man kan søke om Liv laga- utviklingsmidler til er:

• Trivsels- og aktivitetstiltak
  • Utviklingsprosjekter rettet mot  alle målgrupper, og særskilt ungdom
  • Stedsutvkling
  • Etablering av nye møteplasser
  • Omdømmearbeid

Det kan ikke søkes om midler til drift, vedlikehold og fast inventar.

Lokale prosjekter i kretsene kan søke til lokalutvalgene. Lokalutvalgene prioriterer og foreslår overfor Tilsyns- og rettighetsutvalget som bevilgende myndighet.

Felles- og samarbeidsprosjekter som handler om aktiviteter og tiltak der målgruppen er alle kommunens innbyggere, fremmes søknaden direkte til Tilsyns- og rettighetsutvalget.

Kommunedirektøren saksbehandler søknader, og forvalter tilskuddsordningen.

Kunngjøring av utviklingsmidler og frister

I 2024 er midlene søkbare fra 1. juli 2024.

Siste søknadsfrist i 2024 er 15. oktober 2024.

Fra 2025 vil søknadsfristene være 1. februar, 1. juni og 1. oktober.

Hvor mye kan det søkes om?

For hvert år er det kr 500 000,- alle kan søke på. Disse midlene vil bli fordelt på hver søknadsfrist med kr 166 000,- pr frist. Midler som ikke blir benyttet blir overført til neste søknadsfrist.

Det kreves en egenandel på minimum 15 %. Den kan bestå av arbeid (oppgis i antall timer med timesats satt til kr 200,-) og egne midler.

Maks støttebeløp er kr 60 000,- pr prosjekt/tiltak.

Hvordan søker man?

Søknad sendes på eget skjema tilpasset denne ordningen.

søknadsskjema finner du her: (PDF, 30 kB)

Lurøy kommune jobber med å lage digitale søknadsskjema. Vi håper disse er på plass i løpet av høsten 2024. Utvid med egen tekst, eventuelt på eget ark hvis nødvendig.

Søknaden skal inneholde:

• Beskrivelse av hva som er målet med det man søker om
  • Beskrivelse av hvordan det som skal utføres, innfrir formålet
  • Kostnadsoverslag
  • Budsjett med finansiering
  • Gjennomføringsplan med start og sluttdato
  •

Komplett søknad sendes til postmottak@luroy.kommune.no eller i post til Lurøy kommune Onøyveien 14, 8766 Lurøy.

Gjennomføring og rapportering

• Prosjekt med innvilget prosjekttilskudd, gis 6. måneders gjennomføringsfrist. Dersom det er større prosjekter, kan man søke om utvidet gjennomføringsfrist.
  • Ansvarlig leder i forening/lag for søker, skal signere tilskudds avtale før tilskudd kan utbetales.
  • Etter endt prosjekt skal prosjektet slutt rapporteres til kommunen
  • Sluttrapport og anmodning om utbetaling av tilskudd skal være oversendt 14 dager etter sluttdato for prosjektet
  • Sluttrapporten skal utformes som en enkel rapport som beskriver utførelsen, bruken av midlene og hvordan prosjektet har nådd målet.
  • Av tilskuddet kan 80% utbetales når tilskudds avtale er signert. Siste 20% av tilskuddet utbetales etter godkjent sluttrapport.
  • Gjennomføres ikke prosjektet i henhold til tilskudds avtale, vil midlene kreves tilbakebetalt.