Vi er i ferd med å rekruttere meddommere for perioden 2025–2028 - Kanskje du kan tenke deg et slikt verv?

Lurøy kommune skal avgi følgende:

• 2 meddommere til Hålogaland Lagmannsrett - 1 kvinne og 1 mann
  • 4 meddommere til Helgeland Jordskifterett - 2 kvinner og 2 menn
  • 10 meddommere til Helgeland Tingrett - 5 kvinner og 5 menn

Du kan melde din interesse til postmottak@luroy.kommune.no innen 26. juli 2024.

Hvem kan bli meddommer?

Lovverket stiller krav til hvem som kan velges til meddommer. Noen av disse kravene er at

• du er folkeregistrert i Lurøy kommune
  • du er over 21 år og under 70 år ved valgperiodens start 01.01.2025
  • du snakker og forstår norsk
  • du er statsborger i Norge eller et annet nordisk land, eller har vært folkeregistrert som bosatt i Norge de tre siste årene
  • du har plettfri vandel
  • du kan blant annet ikke jobbe i politiet, kriminalomsorgen, domstolene, Justisdepartementet, påtalemyndigheten, Politihøgskolen eller Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS (tidligere Fengselsskolen)
  • heller ikke studenter ved Politihøgskolen og Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS (tidligere Fengselsskolen) kan bli meddommere
  • du kan ikke være praktiserende advokat eller advokatfullmektig
  • du kan ikke være under offentlig gjeldsforhandling eller konkursbehandling eller i konkurskarantene
  • du må være personlig egnet til oppgaven (må kunne følge forhandlingene i retten, forstå de problemstillinger saken reiser, ta stilling til problemstillingene og gi uttrykk for ditt syn)

Personer som er døve eller blinde, sterkt syns- eller hørselssvekket eller ute av stand til å gjøre seg forstått, kan heller ikke være meddommere.

Se krav til vandel og fullstendig liste over hvilke stillinger du ikke kan ha i domstolloven § 70-72

Hva slags oppgaver har en meddommer?

Meddommere er vanlige innbyggere som er med på å ta avgjørelser i rettssaker. Som meddommer kan du regne med å bli innkalt én til fire ganger i året. De fleste rettssaker varer fra én til tre dager, men enkelte saker kan vare lenger.

Vervet som meddommer er en samfunnsplikt, og vanligvis får du fri fra jobb for å utføre vervet. Hvis du taper arbeidsfortjeneste, gis det erstatning for dette. Studenter, pensjonister eller arbeidsledige får en godtgjøring per dag i retten.

Vervet som meddommer innebærer at du er en av flere meddommere som skal dømme sammen med juridiske fagdommere.

Du kan også bli innkalt som vara når du er meddommer.

Les mer om hva det vil si å være meddommer her

Spesielt for meddommere til Helgeland jordskifterett

Det er ønskelig at meddommere skal ha kunnskap om ett eller flere av følgende tema:

• Landbruk
  • Skogbruk
  • Jakt og fiske
  • Reindrift i kommuner der dette kan være aktuelt
  • Entreprenørkompetanse/vegbygging
  • Arealplanlegging/eiendom

De fleste av sakene innebærer befaring. Meddommerne må derfor ha normalt god helse og kunne ta seg fram i terrenget.

Spesielt for meddommere til Helgeland tingrett

Særlig behov for kyndighet innen:

• Taksering/vurdering av ulike driftsformer innen landbruk: melkedrift, kjøttfe, fjærfe, gris
  • Entreprenørvirksomhet: vurdering og taksering av veiutbygging, tunnelbygging og vannkraftutbygging
  • Megler - eiendomsmegler, diverse annen meglervirksomhet
  • Arealplanlegging - privat og kommunalplanprosess
  • Reindrift - Helgeland tingrett sliter med å finne egnede kandidater som også er habile pga små miljøer og tette familiebånd