Formålet med tjenesten trygghetsalarm er mulighet for å varsle raskt om behov for hjelp, samt å gi trygghet slik at den enkelte kan bo i eget hjem så lenge som mulig
Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men tildeles som erstatning/supplement til nødvendig helsehjelp. Kartlegging av helsetilstand, funksjonsnivå og en helhetlig vurdering ligger til grunn for innvilget vedtak.
Trygghetsalarm er et hjelpemiddel som brukes for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner. Vektleggende kriterier for tildeling av trygghetsalarm er sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp, reell fare for fall og/ eller problemer knyttet til utrygghet og engstelse.
Trygghetsalarmen kan kobles opp mot ulike sensorer som f.eks. døralarm til pasienter med kognitiv svikt og orienteringsutfordringer, sensorer for pasienter med orienteringssvikt og falltendens, epilepsialarm og røykvarsler.
Trygghetsalarmen er tilknyttet mottaker som hovedsakelig er pårørende, eller andre nærstående. Nærmeste tjenestebase (omsorgssenter) er 2. eller 3. mottaker.
Nivå for egenbetaling fastsettes av Kommunestyret. I sak 72/2023 ble det vedtatt nye retningslinjer for betalingsplikt hvor alle med inntekt under 2,5 G kan be seg fritatt egenandel.
Trygghetsalarm og tilbehør som tildeles som en erstatning for nødvendig helsehjelp i hjemmet, er uten egenbetaling.