Arbeidsmiljøutvalg

Arbeidsmiljøutvalget i Lurøy består av følgende representanter:

AMU-arbeidsgiversiden
Arbeidsgiversiden - medlem Varamedlem
Kommunedirektør HR og kvalitetsleder
Kommunalsjef helse, sosial og omsorg
Kommunalsjef teknisk
Kommunalsjef oppvekst og kultur

 

AMU-arbeidstakersiden
Arbeidstakersiden - medlem Personlig vara
Utdanningsforbundet:
Fagforbundet:
Sammenslutning av fagforeninger:
Hovedverneombud

Lederen for utvalget velges vekselvis av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter for to år av gangen. 
Bedriftshelsetjenesten (HS as) kalles også inn til møtene.

Arbeidsmiljøutvalget er et utvalg i forhold til personalforvaltning og kommunens HMS arbeid (helse- miljø- og sikkerhetsarbeid), og har følgende pålagte oppgaver:

  • Behandle spørsmål som angår bedriftshelsetjenesten og vernetjeneste.
  • Behandle spørsmål om opplæring og instruksjon på områder som kan ha betydning for arbeidsmiljøet.
  • Behandle planer om nye lokaler, prosesser eller ombygginger som krever samtykke fra Arbeidstilsynet.
  • Behandle andre planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, som nye maskiner, rasjonaliseringstiltak, endringer i arbeidsprosesser og forebyggende vernetiltak.
  • Delta aktivt i virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Delta i kartlegginger, utarbeidelser av handlingsplaner og gi råd i forhold til prioriteringer og tiltak.
  • Vurdere helse- og velferdsaspekter ved arbeidstidsordninger.
  • Gjennomgå alle rapporter om ulykker, nestenulykker og sykdom som kan skyldes arbeidsmiljøet. Ha fokus på årsaken til hendelsen og se til at arbeidsgiveren gjør det som er nødvendig for å hindre at det skjer igjen.
  • Gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater.
  • Behandle spørsmål om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne.
  • Utarbeide en årsrapport om arbeidet.

Tilbakemelding